Data: 2021.11.25
Znaczenie handlu internetowego dla gospodarki rośnie z każdym rokiem. Szacuje się, że europejski rynek e-commerce w 2025 r. osiągnie wartość 569,2 mld dolarów. W naszym kraju ta tendencja nie odbiega od europejskiej – w 2026 r. spodziewana wartość brutto tego rynku wyniesie 162 mld zł. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie KIR i ZBP, dzisiaj zakupy w internecie robi już 89 proc. ankietowanych1. To niemal dwukrotnie więcej niż przed pandemią, kiedy korzystanie z e-handlu deklarowało 45 proc. badanych.
Ostatnie miesiące były dla świata przełomowym okresem, podczas którego korzystanie z technologii okazało się niezbędne. Wraz z tym intensywnym rozwojem cyfryzacji, powszechnym standardem stały się zakupy online. Z wyników tegorocznego badania Kantar, przeprowadzonego na zlecenie KIR i ZBP wynika, że aż 89 proc. Polaków robi e-zakupy – rok temu było to 45 proc., co oznacza wzrost o blisko 100 proc. r/r. Pandemia zmieniła nawyki zakupowe, czujemy się coraz bardziej komfortowo kupując online, mamy również coraz większe zaufanie wobec płatności przez internet, i to niezależnie od wieku. W grupie wiekowej 51-60 lat, 95 proc. ankietowanych korzysta z e-handlu, równie często ze sklepów internetowych korzystają seniorzy – deklaruje to 87 proc. z respondentów w wieku 60+. Badanie zostało zrealizowane w marcu 2021 r. na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15+. Liczebność próby wynosiła N=1054.
Jak płacimy w sieci?
W poprzednich latach, odsetek Polaków płacących za zakupy gotówką przy odbiorze wynosił ok. 40 proc. i była to najczęściej wybierana forma płatności. Dzisiaj w ten sposób zachowuje się zaledwie co piąty respondent, a większość – bo 44 proc. wybiera przelew bankowy. Chętniej płacimy za pomocą urządzeń mobilnych – w 2021 r. wskazało je 28 proc. badanych, w porównaniu do 7 proc. w 2020 r. Niewielką zmianę odnotowano w zakresie przedpłaty przelewem bezpośrednio do sprzedawcy – tę formę płatności preferuje 38 proc. respondentów, co oznacza wzrost o 5 p.p. względem ubiegłorocznych wyników badania.
Zdecydowanie częściej kupujący zwracają uwagę na logo systemu płatności, który jest im znany – tę odpowiedź wskazało 28 proc. ankietowanych. Dla porównania – w zeszłym roku było to 18 proc. Niezmiennie, korzystając z danego systemu płatności, konsumenci sprawdzają na czyje konto wysyłany jest przelew – robi to ponad 22 proc. Polaków (w 2020 – 21 proc.).
– W zakupach e-commerce obserwujemy wyraźny odwrót od płatności gotówką przy odbiorze na korzyść transakcji online. Niewątpliwie wpływ na tę sytuację miała pandemia, bo korzystanie z bezgotówkowych form płatności było po prostu bezpieczniejsze. Ten interesujący mariaż wygody wykonywania płatności przy pomocy urządzeń mobilnych z bezpieczeństwem przelewu internetowego wskazuje, że coraz więcej Polaków przekonuje się do korzystania z zaawansowanych technologii, także w finansach. Co istotne, badania potwierdzają również zaufanie użytkowników do swoich banków w aspektach innowacyjności i rozwoju, bezpieczeństwa czy dostarczania rozwiązań w zakresie fachowej obsługi podczas Covid-19 – mówi Przemysław Soboń, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR.
Jakie prognozy dla płatności przez Internet?
Zakupy online będą przechodzić pozytywne przemiany w każdym aspekcie: staną się nie tylko coraz powszechniejsze wśród Polaków, ale również bardziej zaawansowane technologicznie. Po zakończeniu pandemii rynek nie spodziewa się zmniejszenia roli płatności internetowych, ponieważ w ciągu ostatnich miesięcy znacząco zmieniły się nasze oczekiwania i potrzeby konsumenckie. Stawiamy na komfort, jaki zapewnia załatwianie spraw w sposób zdalny oraz szybkość transakcji, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii bezpieczeństwa.
– Dzisiaj już 150 tys. polskich firm prowadzi swoją działalność online. Nieodzownym czynnikiem rozwoju e-handlu w ostatnim roku okazały się przelewy internetowe. Dane rynkowe pokazują, że 85 proc. Polaków kupujących online zadeklarowało, że po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć ich częstotliwości. Z kolei płatności gotówką przy odbiorze tracą na popularności – dzisiaj zdecydowanie stawiamy na pewność, jaką daje przelew: czyli bezpieczeństwo i pewność, że pieniądze trafią bezpiecznie do sprzedawcy, a zamówienie zostanie możliwie szybko zrealizowane. Powszechne stały się także płatności za pomocą urządzeń mobilnych, np. smartfonem czy też smartwatchem – tę formę płatności wybiera 28 proc. badanych – to o 21 p.p. więcej niż przed rokiem – mówi Przemysław Soboń. I dodaje: – Świadczy to o jednym: grono osób, które aktywnie korzystają z cyfrowych usług i narzędzi znacznie się poszerzyło w ciągu zaledwie roku, a co najważniejsze, w tej grupie znalazły się również osoby starsze.
1 Badanie zostało zrealizowane w marcu 2021 r. na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15+. Liczebność próby wynosiła N=1054.